vrijdag, juli 08, 2005

Vrijheid vs Veiligheid

We leven in een open maatschappij en kwaadwillenden hebben bijna vrij spel. Ook ik heb angst voor de dood, zeker voor een vroegtijdige dood. Toch wil ik niet de verworven vrijheid prijs geven omdat er bommen afgaan en onschuldigen sterven. Europa is als een aquarium, aanslag is niet te voorkomen. Engeland is al aangeslagen. Nederland kent alleen Theo van Gogh als slachtoffer. Hij was voorstander van het vrije woord en hij zocht ook regelmatig de grenzen op van de vrijheid van meningsuiting. Hij wilden de grenzen verleggen, het liefst laten verdwijnen. Hij vond dat we niet zo kleinzerig moesten zijn over belediging en laster. Hij was een dikhuid die geslacht werd door een extreem bekrompeling, zijn hoofd moest als jachttroffee aan de wand prijken in een jeugdhonk in A'dam-west. Minister Donner wilde aanvankelijk nog zijn mede bekrompelingen hun zin geven en riep dat blasfemie verboden moest worden. Deze repressie werd niet gesteund door de rest van het kabinet noch dood de kamer en het volk.
Ook al is je mening te rechts, te links of gewoon fout, ik heb liever dat je het woord gebruikt dan een mes. Een verkeerde veronderstelling is te weerleggen, de dood is defenitief.
Vanmiddag verscheen Donner weer op tv. Hij vond dat de overheid niet allerteerder(?!?) moest zijn (dwz de overheid was en is goed genoeg voorbereid op aanslagen) en dit onheil moest de ingedutte Nederlandse samenleving weer wakker schudden. Maw wij moesten ons maar weer eens ouderwets onveilig gaan voelen. Volgens hem was het ook nog te vroeg om te zeggen of er nieuwe wetten moesten komen. Daar ging hij zich over beraden.
Ongetwijfeld heeft hij nog wel wat ideetjes in een laatje liggen. Binnenkort zal hij dan ook nieuwe wetsvoorstellen doen waardoor onze burgerrechten verder worden beperkt of afgenomen. Mohammed Bouyari had tenminste het lef om Van Gogh van voren aan te vallen. Donner steekt ons allen een mes in de rug en naait een lijk bovendien.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

4 eendjes in de vijver:

At 2:35 a.m., Anonymous Anoniem spreekt...

In zo'n 'open' maatschappij leven we helaas niet meer. Jammer genoeg is het voor islamitische terroristen schijnbaar nog steeds makkelijk om onder te duiken tussen de immigranten van hetzelfde geloof en ronselen zij onder de ontevredenen van die groep ook hun knechtjes.
Onze vrijheid wordt steeds beperkter, na vandaag waarschijnlijk nog meer, maar desondanks is het voor de intelligentiediensten schijnbaar haast onbegonnen werk om het echte gevaar te vinden of tegen te houden.
Semtex is ook vrij makkelijk binnen te smokkelen.
Met name door achter Amerika te gaan staan en Israel, hebben we vijanden gemaakt die zich schijnbaar makkelijk kunnen verstoppen tussen de rangen van onze immigranten. Amerika en Israel vechten een ' vuile ' oorlog en de vijand heeft ook geen mededogen meer met deze landen, ook niet met hun medestanders....Of hebben ze dat nooit gehad, zijn zij het eerst begonnen en is de strijd tegen sommige islamitische groeperingen gerechtvaardigd ?
En hoelang kunnen we de exorbitante veiligheidsmaatregelen nog betalen en handhaven ?
Uw oorlog komt naar u toe deze zomer!

 
At 4:38 a.m., Blogger Gavrilo spreekt...

Via de oude zijderoute kun je ook zo met je jihadpromotieteam door oost Europa heen kachelen naar ons landje. Maar om daar nu wakker van te liggen of altijd maar over je schouder heen te kijken naar mogelijk gevaar, ik niet. Zo af en toe allerteer ik mezelf, mijn leven is me dierbaar net als mijn vrijheid.

 
At 5:00 a.m., Anonymous Anoniem spreekt...

Als je oorlog voert is het goed om alle atrociteiten, het onvermijdelijke gevolg van moderne oorlogsvoering, in geur en kleur mee te maken. Je beseft je dan tenminste waar je mee bezig bent en bent sneller bereid tot een wederzijds acceptabel compromis.
Ik slaap ook lekker trouwens ondanks...
memento mori et carpe diem.
Liever dood dan een slaaf...

 
At 8:07 a.m., Blogger Gavrilo spreekt...

Ik heb nog nooit wakker hoeven te liggen van het geluid van explosies of vanwege de zorg dat ik niet weet hoe zeer de wereld veranderd is de volgende morgen. Extentiele angst is mij niet vreemd. Toch zijn kun je in uren dat je ligt te piekeren over het leven tot scherpe conclusies komen. De nabijheid van de dood verscherpt onze zintuigen. Mits wij niet gek worden van angst, kunnen wij hierdoor ook het leven juist meer gaan waarderen. Als het om overleven gaat ben ik meer pragmaticus vrees ik. Als atheist zie ik dood als een groot zwart gat. Een slaaf kan altijd nog hopen op een ontsnapping.

 

Een reactie posten

<< Home