woensdag, juni 15, 2005

Het teken van het beest

In netwerk werd vandaag de technologie besproken waarmee je mensen kan upgraden. Het ging met name om een chip die geïmplanteerd kan worden waarop informatie over de drager kan worden opgeslagen, zoals de ziekte die men heeft en de medicatie die wordt gebruikt. Dit zou handig zijn in het geval iemand niet meer kan spreken of uitleggen wat er met hem/haar aan de hand is. Natuurlijk moet dan iedere arts zo'n chip kunnen lezen.
Ik bedacht me dat ik vroeger een soort roestvrij stale medailon droeg waarin een briefje zat opgevouwen met daarop gegevens over mijn ziekte, mijn medicatie, allergiën en mijn adres. Dus concludeer ik dat een chip implantatie geheel niet nodig zou zijn geweest in mijn geval.
De vragen die bij me opkomen zijn: als je zo'n chip in je lichaam hebt, kan de opgeslagen info nog worden aangepast en zo ja, zou dit misbruikt kunnen worden?
Wie kan die info lezen en wie kan het aanpassen? Kun je dan opeens een hele andere ziekte hebben en kan de almachtige verzekeringsmaatschappij of de arts die jou moet genezen je dan anders gaan behandelen? Kun je opeens je identeit kwijt raken en voor crimineel of terrorist worden gehouden.
In deze maatschappij ben je slechts één van de velen en je moet jezelf identificeren omdat de overheid je gezicht, stem, karakter en geschiedenis niet kent, ook al heb niks strafbaars gedaan en word je nergens van verdacht. Hoe lang zou het duren voordat je verplicht wordt om een chip te laten implanteren? En als ze je niet kunnen herkennen ben je strafbaar en wordt je van je vrijheid berooft. Moet je straks loeien zoals zij loeien want anders hoor je niet bij de kudde en wie bepaalt wat er geloeit moet worden?
Image Hosted by ImageShack.us

0 eendjes in de vijver:

Een reactie posten

<< Home