maandag, juni 06, 2005

Het referendum

Afgelopen referendum heb ik 'tegen' gestemd. Ik vond de democratische verhouding tussen het eu-parlement en de commisie en andere instituten niet goed geregeld. Althans dat was mijn voornaamste argument. Ook had ik vertrouwen in het oordeel van Paul van Buitenen die zei dat de financiele controle ronduit belabberd was en dat met het nieuwe verdrag er niks zou worden verbeterd. Meer macht naar Brussel terwijl er nauwelijks controle op zou komen leek me geen goed idee. Ik vreesde, misschien onterecht, dat er ook een vloed aan goedkope arbeidskrachten hierheen zou komen die de werkloosheid explosief zoe doen stijgen met als gevolg een onbetaalbaar geworden verzorgingsstaat.
Jp Balkenende heeft die vrees niet kunnen wegnemen, integendeel. In een tijd van zware bezuinigingen geeft meneer miljoenen extra uit aan een uitermate dogmatische campagne. Hij kocht zendtijd bij commerciele zenders op, gaf alle parlementairiers twee dagen vrij om op de straat campagne te gaan voeren. En dan wetende dat meer dan drie kwart 'voor' was.
Er zijn kinderen in Nederland die geen wet hebben overtreden, maar omdat ze niet meer thuis kunnen wonen en er ook geen plaats is opvanghuizen, naar jeugdgevangenissen worden gestuurd. Er zijn bejaardetehuizen waar de bewoners letterlijk liggen te wegrotten. Zij zijn vast niet gaan stemmen.
Ook heeft dit kabinet mij niet kunnen overtuigen dat het wel goed zat met de democratie in de Eu. Naast de punten van kritiek die ik zelf uit het verdrag heb gevist was dit kabinet toch een wandelend voorbeeld van hoe je niet in een democratie hoort te gedragen. Na de afstraffing van paars 2 door het stemvolk zijn de vvd en d'66 gewoon doorgegaan op de oude voet. Ook is het zwaar bekritiseerde economisch wanbeleid olv Zalm vrolijk doorgezet. D'66 is met vier zetels in het kabinet terecht gekomen en heeft helemaal niets bijgedragen. En dan de campagne zelf, ik zal maar niet de oorlogsrethoriek herhalen daar is genoeg over gezegd. Maar Bot die zei dat twijfelaars maar beter niet konden gaan stemmen (niets is zeker, en hij was vast geen fan van Descartes), Brinkhaorst die vond het te complex voor een volksraadpleging (misschien, maar hij kon het waarschijnlijk ook niet uitleggen). Het gesjoemel met subsidies voor de campagne. De manipulatie via de media. Het was walgelijk. Er zijn nog wel meer redenen om 'tegen' te stemmen maar die lagen meer op het vlak van vertrouwen in de Eu, zoals landbouw subsidies, defensie, economische fort Europa. Daar ging het helaas niet over. Dat hadden ze ook best wel kunnen overleggen met het volk in wat een vorm dan ook.
Ik ben dan ook blij dat het wissewasje met De Gucht opgelost is en dat we weer kunnen afgeven op dit kabinet.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

0 eendjes in de vijver:

Een reactie posten

<< Home